Jurnal Penyelidikan Kent Bil. 12/2014

Size: px
Start display at page:

Download "Jurnal Penyelidikan Kent Bil. 12/2014"

Transcription

1 KEBERKESANAN CONGKAK CONVERTER DALAM PENGENALAN KONSEP PENUKARAN PECAHAN TAK WAJAR KEPADA BENTUK NOMBOR BERCAMPUR DAN SEBALIKNYA BAGI MURID PEMULIHAN MATEMATIK DI SEKOLAH RENDAH Khoo Chwee Hoon (PhD) ABSTRAK Kajian ini bertujuan untuk meninjau keberkesanan Congkak Converter dalam memperkenalkan konsep penukaran pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur dan sebaliknya kepada murid-murid pemulihan matematik Tahun 5. Kajian ini bertujuan untuk menentukan sama ada terdapat perbezaan yang signifikan dalam min pencapaian ujian pra dan ujian pasca bagi sampel kajian. Kajian ini adalah kajian kuantitatif eksperimen yang menggunakan Congkak Converter sebagai bahan intervensi. Sampel kajian dipilih dengan menggunakan teknik pensampelan bertujuan. Instrumen Ujian Pra dan Ujian Pasca digunakan untuk mengukur pencapaian matematik sampel kajian. Ujian-t untuk sampel bersandar digunakan untuk menguji hipotesis nol pada tahap kesignifikanan, alfa =.05. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan dalam min pencapaian ujian pra dan ujian pasca bagi sampel kajian ini. Sampel kajian memperoleh min ujian pasca yang lebih tinggi secara signifikan berbanding dengan min ujian pra. Congkak Converter yang diperkenalkan mendatangkan kesan positif atas pencapaian matematik dalam kalangan murid pemulihan matematik. Dapatan kajian ini membawa implikasi yang bermakna kepada pihak-pihak yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam perancangan dan pelaksanaan kurikulum matematik bagi murid pemulihan matematik terutamanya di institusi pendidikan guru di negeri Sabah, Malaysia. Kata Kunci: Pengenalan konsep pecahan, Congkak Converter, Murid Pemulihan Matematik PENGENALAN Pendidikan Matematik penting dalam membina pemikiran aras tinggi dan kreativiti murid-murid. Menurut Mok (2004), Sukatan Pelajaran bagi sekolah rendah telah disemak semula pada tahun 1998 yang membolehkan murid-murid sekolah rendah dapat mempelajari kemahiran asas matematik. Salah satu topik yang penting dalam Sukatan Pelajaran 1998 ialah Pecahan. Hal ini menunjukkan topik pecahan ini perlu dikuasai oleh setiap murid. Topik Pecahan ini penting dalam membantu murid menghadapi kehidupan seharian dan menguasai topik-topik lain seperti Nombor Perpuluhan dan Peratusan. Kajian ini bertujuan untuk memperkenalkan konsep penukaran pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur dan sebaliknya kepada muridmurid pemulihan matematik Tahun 5 di dua buah sekolah di daerah Tuaran. 68

2 Murid-murid ini mempunyai pelbagai miskonsepsi dalam menukarkan pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur dan sebaliknya. Dalam kajian ini, satu bahan bantu belajar (BBB) telah dicadangkan untuk membantu murid menukarkan pecahan tak wajar kepada nombor bercampur iaitu menggunakan bahan konkrit iaitu Congkak Converter. BBB ini digunakan kerana ia bertepatan dengan teori perkembangan Jean Piaget (seperti dalam Haliza Hamzah & Samuel, 2009) yang mengatakan bahawa kanak-kanak yang berumur tujuh hingga sebelas tahun berada pada peringkat operasi konkrit. Oleh yang demikian, kanak-kanak boleh membuat perkaitan secara logik melalui bahan konkrit. Kanak-kanak lebih mudah menguasai proses penukaran pecahan tak wajar kepada nombor bercampur dan sebaliknya melalui bahan konkrit. Bah kata Confucius ( SM) (seperti dalam Myrko Thum, n. d.), Saya dengar dan saya lupa. Saya lihat dan saya ingat. Saya lakukan dan saya faham. Dengan demikian, diharapkan responden dapat menguasai proses penukaran pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur dan sebaliknya dengan berinteraksi pada congkak converter. BBB ini juga dapat diguna pakai untuk mengukuhkan kemahiran-kemahiran murid dalam konsep tambah, tolak, darab dan bahagi. PERNYATAAN MASALAH Menurut Bitter, Hatfield, dan Edwards (1989), pecahan adalah sukar untuk difahami. Salah satu sebabnya ialah penggunaan model-model yang tidak diterokai semasa konsep dibina. Nombor pecahan pada mulanya sepatutnya diajar dengan penggunaan pelbagai model dan bentuk. Sekiranya amalan ini tidak diikuti, pecahan akan terus menjadi topik yang sukar untuk dipelajari dan dihayati. Pada kebiasaannya, murid-murid yang lemah atau tercicir kurang berminat untuk belajar Matematik. Mereka tidak memahami apa yang diajar dan menyebabkan mereka melakukan perkara lain dan berbuat bising. Hal ini sering dapat penyelidik perhatikan sepanjang masa penyeliaan praktikum mengajar di sekolah rendah. Berdasarkan analisis Ujian Pra yang ditadbirkan kepada 70 orang murid di dua buah sekolah rendah, didapati bahawa terdapat 35 orang murid mempunyai miskonsepsi dalam penukaran pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur dan sebaliknya. Memandangkan tajuk pecahan merupakan salah satu tajuk yang sangat penting dalam pembelajaran matematik. Oleh yang demikian, satu kajian perlu dilaksanakan untuk meninjau miskonspsi-miskonsepsi yang dilakukan oleh murid. Kemudian kajian ini juga perlu mengenal pasti tahaptahap penguasaan konsep murid-muird dalam penukaran pecahan tak wajar kepada nombor bercampur dan sebaliknya sebelum intervensi dilaksanakan. Selepas intervensi dilaksanakan, meninjau semula tahap-tahap penguasaan konsep murid-murid dalam penukaran pecahan tak wajar kepada nombor bercampur dan sebaliknya. Akhirnya, meninjau keberkesanan penggunaan Congkak Converter dalam pengenalan konsep penukaran pecahan tak wajar kepada nombor bercampur dan sebaliknya. 69

3 OBJEKTIF KAJIAN (i) (ii) (iii) (iv) (v) (vi) Mengenal pasti miskonsepsi-miskonsepsi dalam penukaran pecahan tak wajar kepada nombor bercampur dan sebaliknya yang dilakukan oleh sampel kajian. Mengenal pasti tahap penguasaan konsep murid dalam penukaran pecahan tak wajar kepada nombor bercampur sebelum Congkak Converter digunakan; Mengenal pasti tahap penguasaan konsep murid dalam penukaran nombor bercampur kepada pecahan tak wajar sebelum Congkak Converter digunakan; Mengenal pasti tahap penguasaan konsep murid dalam penukaran pecahan tak wajar kepada nombor bercampur selepas Congkak Converter digunakan; Mengenal pasti tahap penguasaan konsep murid dalam penukaran nombor bercampur kepada pecahan tak wajar selepas Congkak Converter digunakan; dan Menentukan samada terdapat perbezaan yang signifikan dalam min pencapaian ujian pra dan ujian pasca bagi sampel kajian. SOALAN KAJIAN (i) (ii) (iii) (iv) (v) (vi) Apakah miskonsepsi-miskonsepsi dalam penukaran pecahan tak wajar kepada nombor bercampur dan sebaliknya yang dilakukan oleh sampel kajian? Apakah tahap penguasaan konsep murid dalam penukaran pecahan tak wajar kepada nombor bercampur sebelum Congkak Converter digunakan? Apakah tahap penguasaan konsep murid dalam penukaran nombor bercampur kepada pecahan tak wajar sebelum Congkak Converter digunakan? Apakah tahap penguasaan konsep murid dalam penukaran pecahan tak wajar kepada nombor bercampur selepas Congkak Converter digunakan? Apakah tahap penguasaan konsep murid dalam penukaran nombor bercampur kepada pecahan tak wajar selepas Congkak Converter digunakan? Adakah terdapat perbezaan yang signifikan dalam min pencapaian ujian pra dan ujian pasca bagi sampel kajian? HIPOTESIS KAJIAN Hipotesis kajian ini dibentuk untuk menjawab objektif kajian keenam dan soalan kajian keenam. Ho1: Tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam min pencapaian ujian pra dan ujian pasca bagi sampel kajian. 70

4 Ha1: Terdapat perbezaan yang signifikan dalam min pencapaian ujian pra dan ujian pasca bagi sampel kajian. BATASAN KAJIAN Kajian ini mempunyai beberapa batasan kajian yang berikut: (i) Kajian ini terbatas kepada dua konsep penukaran pecahan sahaja iaitu penukaran pecahan tak wajar kepada nombor bercampur dan penukaran nombor bercampur kepada pecahan tak wajar. (ii) Sampel kajian ini ditentukan berdasarkan Pencapaian Ujian Pra sampel kajian. (iii) Sampel kajian ini terdiri daripada murid-murid pemulihan matematik Tahun 5 khususnya dalam dua konsep penukaran pecahan. METODOLOGI KAJIAN Kajian ini merupakan kajian kuantitatif eksperimen yang menggunakan Congkak Converter sebagai bahan intervensi. Sampel kajian dipilih dengan menggunakan teknik pensampelan bertujuan. Instrumen Ujian Pra dan Ujian Pasca digunakan untuk mengukur pencapaian matematik sampel kajian. Ujian-t untuk sampel bersandar digunakan untuk menguji hipotesis nol pada tahap kesignifikanan, alfa =.05. Sampel Kajian Sampel kajian ini dikenalpastikan melalui satu Ujian Pra yang disediakan oleh penyelidik. Murid-murid yang tidak dapat menyelesaikan lima soalan daripada 10 soalan yang diberikan dalam dua kemahiran akan dikategorikan sebagai murid pemulihan matematik. Dapatan analisis data Ujian Pra menunjukkan bahawa sebanyak 35 orang murid pemulihan matematik menjadi sampel kajian ini kerana mereka mempunyai miskonsepsi dalam penukaran kemahirankemahiran ini. Pengumpulan Data Pengumpulan data kajian ini mengambil masa selama setengah tahun. Persediaan bermula pada bulan September Kaedah pengumpulan data dalam kajian ini ialah menggunakan instrumen Ujian Pra dan Ujian Pasca. Selain itu, penggunaan Congkak Converter diperlukan untuk meninjau keberkesanan bahan intervensi ini pengenalan konsep penukaran pecahan tak wajar kepada nombor bercampur dan sebaliknya. ujian pasca bagi sampel kajian. Instrumentasi Kajian Dalam pengumpulan data kajian ini, sampel kajian perlu menjawab dua set ujian yang berikut: i) Kertas soalan Ujian Pra Kertas soalan Ujian Pra mengandungi 10 item 71

5 Item 1 hingga item 5 berkaitan dengan penukaran pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur. Item 6 hingga item 10 berkaitan dengan penukaran nombor bercampur kepada bentuk pecahan tak wajar. ii) iii) Kertas soalan Ujian Pasca Kertas soalan Ujian Pasca mengandungi 10 item Item 1 hingga item 5 berkaitan dengan penukaran pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur. Item 6 hingga item 10 berkaitan dengan penukaran nombor bercampur kepada bentuk pecahan tak wajar. 1 set Congkak Converter diberikan mengikut kumpulan 1 set Congkak Converter mengandungi 1 prosedur penggunaan congkak converter 1 batang pen whiteboard 25 biji guli dalam satu mangkuk plastik besar yang bertutup 1 ruangan kosong untuk pecahan tak wajar (dilaminatekan) 1 ruangan kosong untuk nombor bercampur (dilaminatekan) 5 mangkuk plastik kecil (mewakili Nombor Bulat) 1 mangkuk plastik besar (mewakili Pengangka pecahan) iv) 1 set kertas soalan untuk aktiviti kumpulan Prosedur Pengendalian Kajian National Policy on Education (1992, seperti dalam Manpal Singh 2004) mementingkan penggunaan bahan maujud dalam pengajaran dan pembelajaran. Hal ini bertepatan dengan teori Jean Piaget (seperti dalam Haliza Hamzah & Samuel, 2009) yang mengklasifikasikan kanak-kanak tujuh hingga sebelas tahun memerlukan bahan konkrit dalam memahami konsepkonsep yang abstrak. Menurut Petit, Laird, dan Marsden (2010), terdapat tiga jenis model yang boleh digunakan oleh murid untuk menyelesaikan masalah dan memperkenalkan konsep pecahan. Antaranya ialah model luas, model set, dan 72

6 garis nombor. Congkak converter adalah berdasarkan model set. Petit et. al. (2010) menjelaskan bahawa model set melibatkan pemikiran tentang bahagian pecahan daripada satu set objek. Model set yang murid akan berinteraksi selalunya berkaitan dengan koleksi objek-objek yang biasa boleh dijumpai di dalam bilik darjah seperti butang, gula-gula, dan guli. Oleh itu, penyelidik telah menggunakan congkak converter iaitu bahan konkrit yang dekat dengan kanak-kanak agar kanak-kanak dapat menguasai konsep penukaran pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur dan sebaliknya serta melakukan proses-proses tersebut. Kajian ini dilaksanakan melalui 5 fasa seperti berikut: Fasa 1: Tinjauan Awal Dalam Fasa 1 ini, kajian ini dimulakan dengan mentadbir Ujian Pra kepada 70 orang murid di dua buah sekolah rendah. Kemudian hasil Ujian Pra dianalisis secara terperinci untuk mengenal pasti miskonsepsi-miskonsepsi yang dilakukan oleh murid-murid. Fasa 2: Sesi Input Satu sesi input telah dilaksanakan dalam kajian ini. Satu penerangan ringkas berkaitan prosedur penggunaan Congkak Converter dalam penukaran pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur dan sebaliknya telah dijalankan dalam kelas. Fasa 3: Aktiviti Kumpulan Penggunaan Congkak Converter Murid-murid menggunakan Congkak converter untuk melaksanakan aktiviti kumpulan yang diberikan oleh guru. Guru memberi tunjuk ajar prosedur penggunaan congkak converter kepada sampel kajian. Sampel kajian menulis hasil jawapan dalam kertas aktiviti kumpulan yang disediakan oleh guru. Fasa 4: Persediaan sebelum ujian pasca Guru mengajar murid menukar pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur tanpa menggunakan Congkak Converter. Fasa 5: Ujian Pasca Guru mengajar murid menukar pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur tanpa menggunakan Congkak Converter. Fasa 6: Penyebarluasan Congkak Converter Penyebarluasan Congkak Converter kepada rakan sekerja dan projek inovasi di sekolah kepada murid-murid pemulihan matematik Tahun 5 Penganalisisan Data Ujian-t untuk sampel bersandar digunakan untuk menguji hipotesis nol pertama pada tahap kesignifikanan, alfa =.05. Sebelum penganalisisan data dilaksanakan, taburan data telah disemak kenormalan data melalui kepencongan data. 73

7 DAPATAN KAJIAN (i) Miskonsepsi-miskonsepsi dalam penukaran pecahan tak wajar kepada nombor bercampur dan sebaliknya yang dilakukan oleh sampel kajian Secara khususnya miskonsepsi-miskonsepsi yang dilakukan oleh sampel kajian adalah seperti berikut: (A) Penukaran pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur melalui kaedah membahagikan penyebut dengan pengangka. Kesilapankesilapan itu adalah seperti yang berikut: i. Tidak tahu menyusun pembahagi, hasil bahagi dan baki dengan betul setelah membahagi penyebut dengan pengangka. Murid menyusun nombor-nombor berikut menjadi nombor bercampur yang baru. a) Menyusun pembahagi sebagai penyebut. b) Menyusun baki sebagai nombor (nombor bulat pada nombor bercampur). c) Menyusun hasil bahagi sebagai pengangka. (B) Penukaran nombor bercampur kepada bentuk pecahan tak wajar. Antara kesilapan-kesilapan yang dikenal pasti adalah seperti berikut: i. Mendarab penyebut dengan nombor (nombor pada nombor bercampur) untuk dijadikan pengangka baru. ii. Menambah pengangka dengan nombor (nombor pada nombor bercampur) untuk dijadikan penyebut baru. iii. Menolak penyebut dengan nombor (nombor pada nombor bercampur) untuk dijadikan penyebut baru. iv. Menambah pengangka dengan nombor (nombor pada nombor bercampur) untuk dijadikan penyebut baru. v. Menambah penyebut dengan nombor (nombor pada nombor bercampur). untuk dijadikan pengangka baru. Memandangkan topik Pecahan ini penting dalam membantu sampel kajian menghadapi kehidupan seharian dan menguasai topik-topik lain seperti Nombor Perpuluhan dan Peratusan. Justeru itu, satu intervensi amat perlu dilaksanakan untuk membantu sampel kajian ini. (ii) Tahap penguasaan konsep murid dalam penukaran pecahan tak wajar kepada nombor bercampur sebelum Congkak Converter digunakan Berdasarkan anlisis keputusan Ujian Pra yang diperolehi daripada sampel kajian, taburan penguasaan konsep penukaran pecahan tak wajar kepada nombor bercampur mengikut frekuensi dan peratusan dapat ditunjukkan dalam Jadual 1 yang berikut. 74

8 Jadual 1: Taburan Penguasaan Penukaran Konsep Pecahan Tak Wajar kepada Nombor Bercampur Mengikut Frekuensi dan Peratus (Ujian Pra) N = 35 UJIAN PRA Penukaran Pecahan Tak Wajar kepada Nombor Bercampur Penguasaan konsep frekuensi peratus Tidak ada (0 markah) lemah (1 2 markah) sederhana ( 3 4 markah) baik (5 markah penuh) Sebelum Congkak Converter digunakan, hasil analisis keputusan Ujian Pra menunjukkan bahawa terdapat 37.1% sampel kajian belum menguasai konsep penukaran pecahan tak wajar kepada nombor bercampur. Didapati bahawa terdapat 5.7 % sampel kajian dan 22.9% sampel kajian berada pada tahap penguasaan yang lemah dan sederhana masing-masing. Walaupun terdapat 31.4% sampel kajian telah menguasai konsep penukaran pecahan tak wajar kepada nombor bercampur, tetapi kebanyakan daripada sampel kajian tersebut belum menguasai konsep penukaran nombor bercampur kepada pecahan tak wajar. (iii) Tahap penguasaan konsep murid dalam penukaran nombor bercampur kepada pecahan tak wajar sebelum Congkak Converter digunakan Jadual 2: Taburan Penguasaan Penukaran Konsep Nombor Bercampur kepada Pecahan Tak Wajar Mengikut Frekuensi dan Peratus (Ujian Pra) N = 35 UJIAN PRA Penukaran Nombor Bercampur kepada Pecahan Tak Wajar Penguasaan konsep frekuensi peratus Tidak ada (0 markah) lemah (1 2 markah) sederhana ( 3 4 markah) baik (5 markah penuh) Sebelum Congkak Converter digunakan, hasil analisis keputusan Ujian Pra menunjukkan bahawa terdapat 97.1% sampel kajian belum menguasai konsep penukaran nombor bercampur kepada pecahan tak wajar. Selain itu, terdapat 2.9% sampel kajian berada pada tahap penguasaan yang lemah. Tiada sampel kajian yang berada pada tahap penguasaan yang sederhana dan baik. (iv) Tahap penguasaan konsep murid dalam penukaran pecahan tak wajar kepada nombor bercampur dan sebaliknya sebelum Congkak Converter digunakan 75

9 Jadual 3 menunjukkan taburan frekuensi dan peratus sampel kajian mengikut tahap penguasaan konsep penukaran pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur dan sebaliknya sebelum Congkak Converter digunakan. Sebelum Congkak Converter digunakan, didapati sebanyak 34.3% sampel kajian belum menguasai kedua-dua konsep ini. Manakala, 65.7% sampel kajian masih berada dalam tahap penguasaan konsep yang lemah sahaja. Tiada sampel kajian berada pada tahap penguasaan konsep sederhana dan baik. Jadual 3: Taburan frekuensi dan peratus sampel kajian mengikut tahap penguasaan konsep (Ujian Pra) N = 35 Penguasaan konsep UJIAN PRA frekuensi peratus Tidak ada (0 markah) lemah (1-5) sederhana (6-8) baik (9-10) (v) Tahap penguasaan konsep murid dalam penukaran pecahan tak wajar kepada nombor bercampur selepas Congkak Converter digunakan Jadual 4: Taburan Penguasaan Konsep Pecahan Tak Wajar kepada Nombor Bercampur Mengikut Frekuensi dan Peratus (Ujian Pasca) N = 35 Penukaran Pecahan Tak Wajar kepada UJIAN PASCA Nombor Bercampur Penguasaan konsep frekuensi peratus Tidak ada (0 markah) lemah (1-2) sederhana ( 3-4) baik (5) Selepas penggunaan Congkak Converter, hasil analisis keputusan Ujian Pasca menunjukkan bahawa terdapat 62.9% sampel kajian menguasai konsep penukaran pecahan tak wajar kepada nombor bercampur dengan baik. Didapati bahawa hanya terdapat 5.7% dan 2.9% sampel kajian belum menguasai konsep penukaran pecahan tak wajar kepada nombor bercampur dan berada pada tahap penguasaan yang lemah masing-masing. 76

10 (vi) Tahap penguasaan konsep murid dalam penukaran nombor bercampur kepada pecahan tak wajar selepas Congkak Converter digunakan Selepas Congkak Converter digunakan, hasil analisis keputusan Ujian Pasca menunjukkan bahawa terdapat 51.4% dan 28.6% sampel kajian menguasai konsep penukaran nombor bercampur kepada pecahan tak wajar dengan baik dan sederhana masing-masing. Didapati bahawa hanya terdapat 11.4% dan 8.6% sampel kajian berada pada tahap penguasaan belum menguasai dan lemah sahaja. Jadual 5: Taburan Penguasaan Konsep Nombor Bercampur kepada Pecahan Tak Wajar Mengikut Frekuensi dan Peratus (Ujian Pasca) N = 35 UJIAN PASCA Penukaran Nombor Bercampur kepada Pecahan Tak Wajar Penguasaan konsep frekuensi peratus Tidak ada (0 markah) lemah (1-2) sederhana ( 3-4) baik (5) (vii) Tahap penguasaan konsep murid dalam penukaran pecahan tak wajar kepada nombor bercampur dan sebaliknya selepas Congkak Converter digunakan Jadual 6 menunjukkan taburan frekuensi dan peratus sampel kajian mengikut tahap penguasaan konsep penukaran pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur dan sebaliknya. Selepas Congkak Converter digunakan, didapati tidak ada sampel kajian berada pada tahap belum menguasai keduadua konsep ini. Manakala, 54.3% sampel kajian berada pada tahap penguasaan konsep yang baik. 25.7% sampel kajian berada pada tahap penguasaan konsep sederhana. Hanya 20.0% sampel kajian berada pada tahap lemah. Jadual 6: Taburan frekuensi dan peratus murid mengikut tahap penguasaan konsep (Ujian Pasca) N = 35 Penguasaan konsep UJIAN PASCA frekuensi peratus Tidak ada (0 markah) lemah (1-5) sederhana (6-8) baik (9-10)

11 (viii) Adakah terdapat perbezaan yang signifikan dalam min pencapaian ujian pra dan ujian pasca bagi sampel kajian? Dalam kajian ini, Ujian-t untuk sampel bersandar telah digunakan untuk menguji hipotesis nol pertama pada tahap kesignifikanan, alfa =.05. Jadual 7 menunjukkan taburan min dan sisihan piawai bagi Ujian Pra dan Ujian Pasca. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat peningkatan pencapaian dalam Ujian Pasca berbanding dengan Ujian Pra iaitu sebanyak skor 5.66 daripada skor 10 sebagai skor penuh. Jadual 7: Taburan Min dan Sisihan Piawai Bagi Ujian Pra dan Ujian Pasca Min N Sisihan Piawai Pair 1 PRA PASCA Jadual 8: Jadual Ujian t untuk Sampel Bersandar Pair 1 PRA - PASCA Mean Std. Deviation Std. Error Mean Paired Differences 95% Confidence Interval of the Difference Lower Upper t df Sig. (2-tailed) Berdasarkan analisis data melalui Ujian-t untuk sampel bersandar (Jadual 8), didapati bahawa nilai kesignifikanan kurang daripada.05 (sig =.000), justeru Ho1 yang menyatakan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam min pencapaian ujian pra dan ujian pasca bagi sampel kajian Berjaya ditolak. Secara rumusan, kajian ini terdapat perbezaan yang signifikan dalam min pencapaian ujian pra dan ujian pasca bagi sampel kajian (t = ; sig =.000). Sampel kajian memperoleh min ujian pasca yang lebih tinggi secara signifikan berbanding dengan min ujian pra. Justeru, Congkak Converter yang diperkenalkan mendatangkan kesan positif atas pencapaian matematik dalam kalangan sampel kajian. IMPLIKASI KAJIAN Selepas Congkak Converter digunakan, analisis keputusan Ujian Pasca sangat membanggakan kerana 54.3% sampel kajian dapat menyelesaikan 9 hingga 10 item dalam Ujian Pasca dengan betul dan tepat. Oleh yang demikian, boleh dirumuskan bahawa Congkak Converter telah memperbaiki miskonsepsi Pecahan dalam kalangan murid. Melalui penggunaan Congkak Converter, keempat-empat jenis miskonsepsi sampel kajian dalam penukaran pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur dan sebaliknya telah dapat diperbaiki. Akhirnya, penguasaan kemahiran sampel kajian dalam penukaran pecahan tak wajar 78

12 kepada bentuk nombor bercampur dan sebaliknya telah meningkat. Berdasarkan dapatan Ujian Pasca, didapati bahawa 100% sampel kajian telah menguasai kemahiran penukaran pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur dan sebaliknya. Congkak Converter ini dapat memanfaatkan kedua-dua pihak murid dan guru. Congkak Converter ini dapat menjimat masa murid mengenali konsep penukaran pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur dan sebaliknya. Ini adalah disebabkan murid telah diperkenalkan teknik dan prosedur penggunaan Congkak Converter dengan betul. Congkak Converter ini menjimatkan masa murid untuk melaksanakan proses-proses penukaran pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur dan sebaliknya dengan cepat, tepat, dan berkesan. Murid tidak perlu membuang masa membuat pembetulan yang banyak akibat kesilapan yang dihasilkan. Justeru mereka boleh menggunakan masa yang selebihnya untuk aktiviti lain yang berfaedah. Congkak Converter ini juga berjimat masa guru kerana tidak perlu membetulkan kesilapan yang banyak dilakukan oleh murid. Congkak Converter ini mengurangkan kesilapan umum yang dihasilkan oleh murid. Justeru, masa untuk guru menerang, menjelas dan mengajar kemahiran penukaran pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur dan sebaliknya kepada murid dapat dijimatkan kerana murid dapat menyelesaikan masalah berkaitan kemahiran begini melalui Congkak Converter. Apabila membuat perbandingan antara ujian pra dan ujian pasca, keputusan analisis data menunjukkan bahawa secara keseluruhannya, terdapat 54.3% sampel kajian telah menguasai sepenuhnya bagi kedua-dua konsep ini. Selepas Congkak Converter digunakan, didapati pengajaran guru menjadi lebih menarik, mudah, dan penguasaan murid lebih menyeluruh. Ini adalah disebabkan ia melibatkan hand-on murid dalam sesuatu topik. Selain itu, suasana pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih ceria dan menyeronokkan semasa aktiviti memperkenalkan kemahiran penukaran pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur dan sebaliknya diperkenalkan kepada sampel kajian. Diperhatikan sampel kajian berasa sangat gembira dan selalu meminta guru untuk memperkenalkan bahan inovasi lain lagi untuk kemahiran-kemahiran yang lain. Diperhatikan bahawa tumpuan sampel kajian terhadap pengajaran dan pembelajaran guru adalah sepenuhnya kepada pembelajaran berbentuk hand-on. Sampel kajian terlibat secara aktif dan menyeluruh (Semua murid mengambil bahagian). Minat dan motivasi sampel kajian meningkat selepas Congkak Converter dilaksanakan. Mereka tidak menakutkan tajuk Pecahan lagi. Mereka berasa minat dan bermotivasi untuk mengikuti aktiviti pengajaran dan pembelajaran matematik yang seterusnya disampaikan oleh guru. Semua sampel kajian telah disemai minat untuk menyelesaikan masalah penukaran pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur dan sebaliknya dengan menggunakan Congkak Converter. Kefahaman konsep kemahiran ini dapat membantu sampel kajian mengaplikasikannya dalam menyelesaikan soalan-soalan berkaitan kemahiran penukaran pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur dan sebaliknya tanpa menggunakan Congkak Converter lagi. 79

13 Selepas penggunaan Congkak Converter ini, keyakinan sampel kajian terhadap kemahiran penukaran pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur dan sebaliknya telah meningkat. Hal ini dapat dibuktikan melalui analisis data data Ujian Pasca. Hasil analisis Ujian Pasca menunjukkan bahawa semua murid dapat menyelesaikan Ujian Pasca dengan 100% betul, cepat, dan tepat. Sampel kajian berasa seronok untuk menyelesaikan item-item yang berkaitan dengan penukaran pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur dan sebaliknya dengan menggunakan Congkak Converter. Selepas sampel kajian diperkenalkan prosedur penggunaan Congkak Converter, mereka berasa bahan inovasi ini sangat menyeronokkan dan menggembirakan. Guru berpuas hati dengan pencapaian sampel kajian kerana 100% sampel kajian telah menguasai kemahiran penukaran pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur dan sebaliknya dengan sepenuhnya. KESIMPULAN Berdasarkan dapatan kajian ini, maka sewajarnya bahan inovasi seperti ini harus diperluaskan lagi supaya murid dapat belajar melalui penggunaan Congkak Converter. Ini adalah disebabkan secara keseluruhan Congkak Converter ini mampu menarik minat serta mempunyai unsur-unsur pembelajaran yang sangat berguna kepada sampel kajian. Akhirnya, diharapkan bahan inovasi Congkak Converter ini dapat diketengahkan untuk menjadi satu trend penyampaian ilmu secara hand-on selain ia mempraktikkan pedagogi pembelajaran aktif yang diwawarkan oleh Bahagian Perkembangan Kurikulum. Secara keseluruhannya, Congkak Converter ini berjaya menghasilkan intervensi yang memberi kesan positif kepada pengajaran dan pembelajaran bagi topik yang dipelajari. Tidak dapat dinafikan pengenalan konsep penukaran pecahan tak wajar kepada bentuk nombor bercampur dan sebaliknya dengan menggunakan Congkak Converter dapat meningkatkan prestasi pencapaian murid berbanding dengan kaedah pengajaran dan pembelajaran secara tradisional (Chalk and talk). Program ini juga berjaya menerapkan tiga domain utama iaitu kognitif, psikomotor dan afektif di samping membentuk sahsiah dan keperibadian unggul selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan seterusnya merealisasikan PIPP membangunan modal insan kelas pertama. Oleh yang demikian, dicadangkan penggunaan Congkak Converter dapat digunapakai dalam pengajaran dan pembelajaran matematik khususnya dalam tajuk pecahan. BIBLIOGRAFI Bitter, G. G., Hatfield, M. M., & Edwards, N. T. (1989). Mathematics methods for the elementary and middle school: A comprehensive approach. United State of America: Ally and Bacon. Haliza Hamzah & Samuel. (2009). Perkembangan kanak-kanak. Selangor Darul Ehsan: UG Press. 80

14 Manpal Singh. (2004). Modern teaching of mathematics. New Delhi: Anmol Publications. Mok, S. S. (2004). A prymary education course in mathematics for post graduate diploma (K. P. L. I.). Subang Jaya: Kumpulan Budiman. Myrko Thum. (n. d.). Confucius says: The top 10 wise confucius quotes. Dilayari Pada 12 Februari 2013 di URL Petit, M. M., Laird, R. E., & Marsden, E. L. (2010). A focus on fractions: Bringing research to the classroom. New York: Rautledge. 81

Kajian Pengajaran: Kemahiran Menjawab Soalan Kefahaman Jenis Inferens. Abstrak

Kajian Pengajaran: Kemahiran Menjawab Soalan Kefahaman Jenis Inferens. Abstrak 08 Kajian Pengajaran: Kemahiran Menjawab Soalan Kefahaman Jenis Inferens Helmeleya Mohd Jamil helmeleya_a@moe.edu.sg Kasimah Kassim kasimah_kassim@moe.edu.sg Sekolah Rendah Huamin Abstrak Murid sering

More information

ADOPTION OF COMPUTERIZED ACCOUNTING INFORMATION SYSTEM (CAIS) AMONG MALAYSIAN SMEs

ADOPTION OF COMPUTERIZED ACCOUNTING INFORMATION SYSTEM (CAIS) AMONG MALAYSIAN SMEs ADOPTION OF COMPUTERIZED ACCOUNTING INFORMATION SYSTEM (CAIS) AMONG MALAYSIAN SMEs DOCTOR OF PHILOSOPHY OF ACCOUNTING UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU ADOPTION OF COMPUTERIZED ACCOUNTING INFORMATION SYSTEM

More information

BONEKA SEBAGAI ALAT PEDAGOGI DALAM PERKEMBANGAN SOSIAL DAN EMOSI KANAK-KANAK PRASEKOLAH

BONEKA SEBAGAI ALAT PEDAGOGI DALAM PERKEMBANGAN SOSIAL DAN EMOSI KANAK-KANAK PRASEKOLAH Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Jilid 6, 207 (45-56) ISSN 2289-3032 / eissn 2550-78X https://ejournal.upsi.edu.my/journal/jpak BONEKA SEBAGAI ALAT PEDAGOGI DALAM PERKEMBANGAN SOSIAL DAN EMOSI KANAK-KANAK

More information

Penggunaan Teknik SIGAI_PEFIR Dalam Membantu Meningkatkan Kemahiran Pendaraban Sifir 1-9 Murid Tahun 3. Nama Pelajar IPG Kampus XXXXXXXXX.

Penggunaan Teknik SIGAI_PEFIR Dalam Membantu Meningkatkan Kemahiran Pendaraban Sifir 1-9 Murid Tahun 3. Nama Pelajar IPG Kampus XXXXXXXXX. Penggunaan Teknik SIGAI_PEFIR Dalam Membantu Meningkatkan Kemahiran Pendaraban Sifir 1-9 Murid Tahun 3 Nama Pelajar IPG Kampus XXXXXXXXX Abstrak Penyelidikan tindakan ini dijalankan untuk membantu meningkatkan

More information

APLIKASI GELANG SIFIR DALAM KONSEP PENDARABAN. Patini Linang anak Michael Dr Ruzzakiah bt Jenal

APLIKASI GELANG SIFIR DALAM KONSEP PENDARABAN. Patini Linang anak Michael Dr Ruzzakiah bt Jenal APLIKASI GELANG SIFIR DALAM KONSEP PENDARABAN PTA-FTSM-2018-034 Patini Linang anak Michael Dr Ruzzakiah bt Jenal Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia ABSTRAK Pengajaran dan

More information

Abstrak. Meningkatkan Penglibatan Murid Melalui Penggunaan ipad. Nuraishah Mahmood

Abstrak. Meningkatkan Penglibatan Murid Melalui Penggunaan ipad. Nuraishah Mahmood 16 Meningkatkan Penglibatan Murid Melalui Penggunaan ipad Nuraishah Mahmood nuraishah_mahmood@moe.edu.sg Sanisah Rahim sanisah_rahim@moe.edu.sg Sekolah Rendah Huamin Abstrak Pendekatan yang digunakan untuk

More information

MENINGKATKAN TAHAP PENGUASAAN MURID TAHUN 4TENTANGPERANAN TEMENGGUNG DENGAN MENGGUNAKAN KAEDAH TREASURE HOUSE

MENINGKATKAN TAHAP PENGUASAAN MURID TAHUN 4TENTANGPERANAN TEMENGGUNG DENGAN MENGGUNAKAN KAEDAH TREASURE HOUSE Proceeding of ICECRS, 1 (2016) 819-830 ISSN. 2548-6160 International Seminar on Generating Knowledge Through Research, UUM-UMSIDA, 25-27 October 2016, Universiti Utara Malaysia, Malaysia. Available online:

More information

SILICON NANOWIRE FIELD-EFFECT TRANSISTOR (SINWFET) AND ITS CIRCUIT LEVEL PERFORMANCE SITI NORAZLIN BINTI BAHADOR UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

SILICON NANOWIRE FIELD-EFFECT TRANSISTOR (SINWFET) AND ITS CIRCUIT LEVEL PERFORMANCE SITI NORAZLIN BINTI BAHADOR UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA SILICON NANOWIRE FIELD-EFFECT TRANSISTOR (SINWFET) AND ITS CIRCUIT LEVEL PERFORMANCE SITI NORAZLIN BINTI BAHADOR UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA i SILICON NANOWIRE FIELD-EFFECT TRANSISTOR (SiNWFET) AND ITS

More information

IMPLEMENTATION OF GENETIC ALGORITHM IN MODEL IDENTIFICATION OF BOX-JENKINS METHODOLOGY MOHD ZULARIFFIN MD MAAROF UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

IMPLEMENTATION OF GENETIC ALGORITHM IN MODEL IDENTIFICATION OF BOX-JENKINS METHODOLOGY MOHD ZULARIFFIN MD MAAROF UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA IMPLEMENTATION OF GENETIC ALGORITHM IN MODEL IDENTIFICATION OF BOX-JENKINS METHODOLOGY MOHD ZULARIFFIN MD MAAROF UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA IMPLEMENTATION OF GENETIC ALGORITHM IN MODEL IDENTIFICATION

More information

INTERFERENCE BETWEEN TERRESTRIAL, HIGH-ALTITUDE PLATFORM AND SATELLITE SYSTEMS AT 28 GHz KHALID IBRAHIM ALKHEDHAIRI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

INTERFERENCE BETWEEN TERRESTRIAL, HIGH-ALTITUDE PLATFORM AND SATELLITE SYSTEMS AT 28 GHz KHALID IBRAHIM ALKHEDHAIRI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA INTERFERENCE BETWEEN TERRESTRIAL, HIGH-ALTITUDE PLATFORM AND SATELLITE SYSTEMS AT 28 GHz KHALID IBRAHIM ALKHEDHAIRI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA INTERFERENCE BETWEEN TERRESTRIAL, HIGH-ALTITUDE PLATFORM

More information

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA EEE 344 SISTEM VLSI

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA EEE 344 SISTEM VLSI UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Peperiksaan Semester Kedua Sidang Akademik 010/011 April/Mei 011 EEE 344 SISTEM VLSI Masa : 3 Jam Sila pastikan bahawa kertas peperiksaan ini mengandungi SEBELAS muka surat beserta

More information

AN IMPROVED METHOD FOR UNIVERSITY BUILDING S ENERGY EFFICIENCY INDEX USING CLUSTER APPROACH NUR NAJIHAH BINTI ABU BAKAR UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

AN IMPROVED METHOD FOR UNIVERSITY BUILDING S ENERGY EFFICIENCY INDEX USING CLUSTER APPROACH NUR NAJIHAH BINTI ABU BAKAR UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA AN IMPROVED METHOD FOR UNIVERSITY BUILDING S ENERGY EFFICIENCY INDEX USING CLUSTER APPROACH NUR NAJIHAH BINTI ABU BAKAR UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA i AN IMPROVED METHOD FOR UNIVERSITY BUILDING S ENERGY

More information

EEE 270 Elektronik Analog II

EEE 270 Elektronik Analog II UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Peperiksaan Semester Kedua Sidang Akademik 2011/2012 Jun 2012 EEE 270 Elektronik Analog II Masa : 3 jam ARAHAN KEPADA CALON: Sila pastikan bahawa kertas peperiksaan ini mengandungi

More information

KORELASI. Standard Technical Manual. Rekod Pindaan / Semakan. Pindaan 1 : Pindaan pada pengenalan. Pindaan pada tatacara no

KORELASI. Standard Technical Manual. Rekod Pindaan / Semakan. Pindaan 1 : Pindaan pada pengenalan. Pindaan pada tatacara no Hospital Universiti Sains Malaysia KORELASI Disediakan oleh: Disemak oleh: Disahkan oleh: En. Mohd Iman Hafiz Ibrahim Date : 3/10/2016 Dr. Noor Suryani Mohd Ashari Date: 3/10/2016 Date: 3/10/2016 Rekod

More information

Kajian Penggunaan sistem MyLMS Dalam Kalangan Pensyarah KUIS

Kajian Penggunaan sistem MyLMS Dalam Kalangan Pensyarah KUIS Kajian Penggunaan sistem MyLMS Dalam Kalangan Pensyarah KUIS Hasnuddin Ab Rahman 1, Noor Azli Masrop 2 & Norfaizuryana Zainal Abidin 3 Multimedia Department, Faculty of Science and Information Technology,

More information

OBJECT CLASSIFICATION USING DEEP LEARNING FONG SOON FEI

OBJECT CLASSIFICATION USING DEEP LEARNING FONG SOON FEI OBJECT CLASSIFICATION USING DEEP LEARNING FONG SOON FEI A project report submitted in partial fulfilment of the requirements for the award of the degree of Master of Engineering (Electrical-Computer and

More information

MESOPYME-IEMA SOFTWARE PROCESS EVALUATION MODEL FOR SMALL AND MEDIUM SOFTWARE INDUSTRIES IMRAN BASHA

MESOPYME-IEMA SOFTWARE PROCESS EVALUATION MODEL FOR SMALL AND MEDIUM SOFTWARE INDUSTRIES IMRAN BASHA MESOPYME-IEMA SOFTWARE PROCESS EVALUATION MODEL FOR SMALL AND MEDIUM SOFTWARE INDUSTRIES IMRAN BASHA A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of the degree of Master

More information

Kajian Pengajaran: Penggunaan Aplikasi Titanpad dalam Pembelajaran Karangan. Abstrak

Kajian Pengajaran: Penggunaan Aplikasi Titanpad dalam Pembelajaran Karangan. Abstrak 09 Kajian Pengajaran: Penggunaan Aplikasi Titanpad dalam Pembelajaran Karangan Hamidah Hamid hamidah_hamid@moe.edu.sg Nuraishah Mahmood nuraishah_mahmood@moe.edu.sg Sekolah Rendah Huamin Abstrak Melalui

More information

ADAPTIVE CROSS WIGNER-VILLE DISTRIBUTION FOR PARAMETER ESTIMATION OF DIGITALLY MODULATED SIGNALS CHEE YEN MEI

ADAPTIVE CROSS WIGNER-VILLE DISTRIBUTION FOR PARAMETER ESTIMATION OF DIGITALLY MODULATED SIGNALS CHEE YEN MEI ADAPTIVE CROSS WIGNER-VILLE DISTRIBUTION FOR PARAMETER ESTIMATION OF DIGITALLY MODULATED SIGNALS CHEE YEN MEI A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree of Doctor

More information

PENGGUNAAN ANIMASI KODANVIPATIH BAGI MEMBANTU MURID TAHUN LIMA MEMBANDINGBEZA SEBAB-SEBAB PENENTANGAN TOKOH-TOKOH TEMPATAN TERHADAP BRITISH

PENGGUNAAN ANIMASI KODANVIPATIH BAGI MEMBANTU MURID TAHUN LIMA MEMBANDINGBEZA SEBAB-SEBAB PENENTANGAN TOKOH-TOKOH TEMPATAN TERHADAP BRITISH PENGGUNAAN ANIMASI KODANVIPATIH BAGI MEMBANTU MURID TAHUN LIMA MEMBANDINGBEZA SEBAB-SEBAB PENENTANGAN TOKOH-TOKOH TEMPATAN TERHADAP BRITISH Joel Floyd Anak Jeffery Joelfloydjeffery@yahoo.com ABSTRAK Penyelidikan

More information

PELERAIAN SUPER IMEJ MENGGUNAKAN RANGKAIAN NEURAL KONVOLUSI PELERAIAN SUPER JACYLN WANG LING KOK VEN JYN

PELERAIAN SUPER IMEJ MENGGUNAKAN RANGKAIAN NEURAL KONVOLUSI PELERAIAN SUPER JACYLN WANG LING KOK VEN JYN PELERAIAN SUPER IMEJ MENGGUNAKAN RANGKAIAN NEURAL KONVOLUSI PELERAIAN SUPER 1 PENGENALAN JACYLN WANG LING KOK VEN JYN Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia Peleraian super(super

More information

CARBON NANOTUBE FIELD-EFFECT TRANSISTOR FOR A LOW NOISE AMPLIFIER NGU KEK SIANG UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

CARBON NANOTUBE FIELD-EFFECT TRANSISTOR FOR A LOW NOISE AMPLIFIER NGU KEK SIANG UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA CARBON NANOTUBE FIELD-EFFECT TRANSISTOR FOR A LOW NOISE AMPLIFIER NGU KEK SIANG UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA CARBON NANOTUBE FIELD-EFFECT TRANSISTOR FOR A LOW NOISE AMPLIFIER NGU KEK SIANG A project report

More information

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CPT344 Computer Vision & Image Processing [Penglihatan Komputer & Pemprosesan Imej]

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CPT344 Computer Vision & Image Processing [Penglihatan Komputer & Pemprosesan Imej] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA First Semester Examination 2015/2016 Academic Session December 2015/January 2016 CPT344 Computer Vision & Image Processing [Penglihatan Komputer & Pemprosesan Imej] Duration :

More information

A NEW STATISTIC TO THE THEORY OF CORRELATION STABILITY TESTING IN FINANCIAL MARKET SHAMSHURITAWATI SHARIF UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

A NEW STATISTIC TO THE THEORY OF CORRELATION STABILITY TESTING IN FINANCIAL MARKET SHAMSHURITAWATI SHARIF UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA A NEW STATISTIC TO THE THEORY OF CORRELATION STABILITY TESTING IN FINANCIAL MARKET SHAMSHURITAWATI SHARIF UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA A NEW STATISTIC TO THE THEORY OF CORRELATION STABILITY TESTING IN

More information

AFFINE-BASED TIME-SCALE ULTRA WIDEBAND WIRELESS CHANNEL SIMULATOR FOR TIME-VARYING COMMUNICATION ENVIRONMENT NOR ASWANI BINTI HJ MAMAT

AFFINE-BASED TIME-SCALE ULTRA WIDEBAND WIRELESS CHANNEL SIMULATOR FOR TIME-VARYING COMMUNICATION ENVIRONMENT NOR ASWANI BINTI HJ MAMAT AFFINE-BASED TIME-SCALE ULTRA WIDEBAND WIRELESS CHANNEL SIMULATOR FOR TIME-VARYING COMMUNICATION ENVIRONMENT NOR ASWANI BINTI HJ MAMAT A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award

More information

HOUMAN OMIDI. A project report submitted in partial fulfilment of the. Master of Engineering (Electrical-Power) Faculty of Electrical Engineering

HOUMAN OMIDI. A project report submitted in partial fulfilment of the. Master of Engineering (Electrical-Power) Faculty of Electrical Engineering ENHANCEMENT OF A FAULT ANALYSIS METHOD USING ARC RESISTAANCE FORMULA HOUMAN OMIDI A project report submitted in partial fulfilment of the requirements for the award of the degree of Master of Engineering

More information

Konsepsi Alternatif bagi Topik Prinsip Archimedes dalam Kalangan Bakal Guru Fizik Universiti Teknologi Malaysia

Konsepsi Alternatif bagi Topik Prinsip Archimedes dalam Kalangan Bakal Guru Fizik Universiti Teknologi Malaysia 1 Konsepsi Alternatif bagi Topik Prinsip Archimedes dalam Kalangan Bakal Guru Fizik Universiti Teknologi Malaysia Abstrak Muhammad Abd Hadi Bunyamin Universiti Teknologi Malaysia E-mail: mabhadi@utm.my

More information

INSTRUCTION: This section consists of SIX (6) structured questions. Answer only FOUR (4) questions.

INSTRUCTION: This section consists of SIX (6) structured questions. Answer only FOUR (4) questions. INSTRUCTION: This section consists of SIX (6) structured questions. Answer only FOUR (4) questions. ARAHAN: Bahagian ini mengandungi ENAM (6) soalan berstruktur. Jawab hanya EMPAT (4) soalan sahaja. QUESTION

More information

Additional Mathematics Form 5 Chapter 1 (Progression) PROGRESSION (JANJANG) Paper 1

Additional Mathematics Form 5 Chapter 1 (Progression) PROGRESSION (JANJANG) Paper 1 PROGRESSION (JANJANG) Paper 1 1) Given that the seventh, eighth and ninth term of arithmetic progression is, and respectively. Find the first term of the progression. Diberi sebutan ketujuh, kelapan dan

More information

AN IMPROVED ACCURACY OF WEB SERVICE SELECTION BASED ON MULTI-CRITERIA DECISION MAKING AND WEB SERVICE MODELING ONTOLOGY

AN IMPROVED ACCURACY OF WEB SERVICE SELECTION BASED ON MULTI-CRITERIA DECISION MAKING AND WEB SERVICE MODELING ONTOLOGY AN IMPROVED ACCURACY OF WEB SERVICE SELECTION BASED ON MULTI-CRITERIA DECISION MAKING AND WEB SERVICE MODELING ONTOLOGY MOJTABA KHEZRIAN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA AN IMPROVED ACCURACY OF WEB SERVICE

More information

THE MEDIATION EFFECT OF VALUE ON EXPERIENCE AND SERVICE QUALITY TOWARD SATISFACTION IN MALAYSIAN TOURISM INDUSTRY KWOK SEE YING

THE MEDIATION EFFECT OF VALUE ON EXPERIENCE AND SERVICE QUALITY TOWARD SATISFACTION IN MALAYSIAN TOURISM INDUSTRY KWOK SEE YING THE MEDIATION EFFECT OF VALUE ON EXPERIENCE AND SERVICE QUALITY TOWARD SATISFACTION IN MALAYSIAN TOURISM INDUSTRY KWOK SEE YING A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the

More information

Pengelasan Personaliti Individu Polis DiRaja Malaysia (PDRM) Menggunakan Rangkaian Neural Buatan dan Analisis Komponen Utama

Pengelasan Personaliti Individu Polis DiRaja Malaysia (PDRM) Menggunakan Rangkaian Neural Buatan dan Analisis Komponen Utama Prosiding Komputeran UTM Inovasi di dalam Teknologi dan Aplikasi Komputeran Volume: I Year: 2016 ISBN: 978-967-0194-82-0 1 Pengelasan Personaliti Individu Polis DiRaja Malaysia (PDRM) Menggunakan Rangkaian

More information

1. Pengenalan. 2. Jangkitan Sifilis

1. Pengenalan. 2. Jangkitan Sifilis Panduan Ujian Serologi untuk Jangkitan Sifilis di PPUKM Dr. Asrul Abdul Wahab, Dr. Ding Chuan Hun, Dr. Muttaqillah Najihan Abdul Samat, Prof. Madya Dr. Tzar Mohd. Nizam Khaithir (Jabatan Mikrobiologi dan

More information

3 AN EXPLORATORY STUDY UNIVERSITY TEKNOLOGI MALAYSIA S INNOVATION TOWARD COMMERCIALIZATION BAWER MARWAN ABDULAHAD

3 AN EXPLORATORY STUDY UNIVERSITY TEKNOLOGI MALAYSIA S INNOVATION TOWARD COMMERCIALIZATION BAWER MARWAN ABDULAHAD iii 2 3 AN EXPLORATORY STUDY UNIVERSITY TEKNOLOGI MALAYSIA S INNOVATION TOWARD COMMERCIALIZATION BAWER MARWAN ABDULAHAD A dissertation submitted in partial fulfilment of the requirements for the award

More information

GRAPHICS PROCESSING UNIT BASED PARALLEL COPY MOVE IMAGE FORGERY DETECTION SCHEME AHMAD UWAYS BIN ZULKURNAIN

GRAPHICS PROCESSING UNIT BASED PARALLEL COPY MOVE IMAGE FORGERY DETECTION SCHEME AHMAD UWAYS BIN ZULKURNAIN GRAPHICS PROCESSING UNIT BASED PARALLEL COPY MOVE IMAGE FORGERY DETECTION SCHEME AHMAD UWAYS BIN ZULKURNAIN A project report submitted in partial fulfilment of the requirements for the award of the degree

More information

CONFIGURATION DESIGN MOHD FAHRUL BIN HASSAN

CONFIGURATION DESIGN MOHD FAHRUL BIN HASSAN A FRAMEWORK FOR THE SUSTAINABILITY EVALUATION OF PRODUCT CONFIGURATION DESIGN MOHD FAHRUL BIN HASSAN A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree of Doctor of Philosophy

More information

IMPROVED TOTAL SITE HEAT INTEGRATION INCORPORATING PRESSURE DROP AND PROCESS MODIFICATIONS CHEW KEW HONG

IMPROVED TOTAL SITE HEAT INTEGRATION INCORPORATING PRESSURE DROP AND PROCESS MODIFICATIONS CHEW KEW HONG IMPROVED TOTAL SITE HEAT INTEGRATION INCORPORATING PRESSURE DROP AND PROCESS MODIFICATIONS CHEW KEW HONG A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree of Doctor of Philosophy

More information

ANALYSIS OF MARINE INCIDENTS IN MALAYSIA SURHAN JAMIL BIN HARON

ANALYSIS OF MARINE INCIDENTS IN MALAYSIA SURHAN JAMIL BIN HARON ANALYSIS OF MARINE INCIDENTS IN MALAYSIA SURHAN JAMIL BIN HARON A project report submitted in partial fulfilment of the requirements for the award of the degree of Master of Engineering (Marine Technology)

More information

PENILAIAN TANDA ARAS KUALITI KURSUS KPLI DAN KDPM : KEBERKESANAN KURSUS DAN KEPUASAN PELATIH KOHORT KELUARAN NOVEMBER 2004 oleh Toh Wah Seng ABSTRAK

PENILAIAN TANDA ARAS KUALITI KURSUS KPLI DAN KDPM : KEBERKESANAN KURSUS DAN KEPUASAN PELATIH KOHORT KELUARAN NOVEMBER 2004 oleh Toh Wah Seng ABSTRAK PENILAIAN TANDA ARAS KUALITI KURSUS KPLI DAN KDPM : KEBERKESANAN KURSUS DAN KEPUASAN PELATIH KOHORT KELUARAN NOVEMBER 2004 oleh Toh Wah Seng ABSTRAK Kajian ini menilai beberapa tanda aras kualiti yang

More information

DEVELOPMENT OF MONOPOLE SENSORS FOR RICE QUALITY CHARACTERIZATION IN MALAYSIA JAMALIAH BINTI SALLEH

DEVELOPMENT OF MONOPOLE SENSORS FOR RICE QUALITY CHARACTERIZATION IN MALAYSIA JAMALIAH BINTI SALLEH DEVELOPMENT OF MONOPOLE SENSORS FOR RICE QUALITY CHARACTERIZATION IN MALAYSIA JAMALIAH BINTI SALLEH A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree of Master of Engineering

More information

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. First Semester Examination 2013/2014 Academic Session. December 2013/January 2014 EEE 105 CIRCUIT THEORY I [TEORI LITAR I]

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. First Semester Examination 2013/2014 Academic Session. December 2013/January 2014 EEE 105 CIRCUIT THEORY I [TEORI LITAR I] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA First Semester Examination 2013/2014 Academic Session December 2013/January 2014 EEE 105 CIRCUIT THEORY I [TEORI LITAR I] Duration : 3 hours [Masa : 3 jam] Please check that this

More information

PENGGUNAAN KAEDAH ADK MENBANTU MURID TAHUN EMPAT UNTUK MENJELASKAN FAKTA KRONOLOGI BAGI PERJALANAN PARAMESWARA DARI PALEMBANG KE MELAKA

PENGGUNAAN KAEDAH ADK MENBANTU MURID TAHUN EMPAT UNTUK MENJELASKAN FAKTA KRONOLOGI BAGI PERJALANAN PARAMESWARA DARI PALEMBANG KE MELAKA PENGGUNAAN KAEDAH ADK MENBANTU MURID TAHUN EMPAT UNTUK MENJELASKAN FAKTA KRONOLOGI BAGI PERJALANAN PARAMESWARA DARI PALEMBANG KE MELAKA Ahmad Ashmirul Bin Sebi ashsya143@gmail.com ABSTRAK Penyelidikan

More information

Panduan untuk Kisah Kejayaan Guide for Success Stories

Panduan untuk Kisah Kejayaan Guide for Success Stories Panduan untuk Kisah Kejayaan Guide for Success Stories Tujuan dokumen ini adalah untuk menyediakan panduan kepada penyelia-penyelia (pengurus atau penolong pengurus) bagi jenis maklumat yang diperlukan

More information

UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA AN INVESTIGATION OF EFFECTIVE FACTORS ON EFFORT ESTIMATION OF SOFTWARE PROJECTS INSIDE THE ORGANIZATION ELHAM KHATIBI BARDSIRI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA AN INVESTIGATION OF EFFECTIVE FACTORS ON EFFORT

More information

Jurnal Pendidikan Malaysia 41(1)(2016): 1-6. Manisah Mohd. Ali* & Norizza Sahal

Jurnal Pendidikan Malaysia 41(1)(2016): 1-6. Manisah Mohd. Ali* & Norizza Sahal Jurnal Pendidikan Malaysia 41(1)(2016): 1-6 Intervensi Meningkatkan Tumpuan dalam Pembelajaran Murid Bermasalah Pembelajaran (The Intervention Increased Attention in Students Weith Learning Disabilities)

More information

KISAH KEJAYAAN USAHAWAN DI MINI PI1M KEMAMAN COMMAND CENTRE

KISAH KEJAYAAN USAHAWAN DI MINI PI1M KEMAMAN COMMAND CENTRE KISAH KEJAYAAN USAHAWAN DI MINI PI1M KEMAMAN COMMAND CENTRE Tujuan dokumen ini adalah untuk menyediakan panduan kepada penyelia-penyelia (pengurus atau penolong pengurus) bagi jenis maklumat yang diperlukan

More information

EFFECT OF RUBBER BITUMEN INTERACTION ON THE PROPERTIES OF DRY MIXED RUBBERIZED ASPHALT MIXTURE ABDULWARITH IBRAHIM BIBI FAROUK

EFFECT OF RUBBER BITUMEN INTERACTION ON THE PROPERTIES OF DRY MIXED RUBBERIZED ASPHALT MIXTURE ABDULWARITH IBRAHIM BIBI FAROUK i EFFECT OF RUBBER BITUMEN INTERACTION ON THE PROPERTIES OF DRY MIXED RUBBERIZED ASPHALT MIXTURE ABDULWARITH IBRAHIM BIBI FAROUK A project report submitted in partial fulfillment of the Requirements for

More information

PUMP SCHEDULING OPTIMIZATION FOR WATER SUPPLY SYSTEM USING ADAPTIVE WEIGHTED SUM GENETIC ALGORITHM FOLORUNSO TALIHA ABIODUN

PUMP SCHEDULING OPTIMIZATION FOR WATER SUPPLY SYSTEM USING ADAPTIVE WEIGHTED SUM GENETIC ALGORITHM FOLORUNSO TALIHA ABIODUN PUMP SCHEDULING OPTIMIZATION FOR WATER SUPPLY SYSTEM USING ADAPTIVE WEIGHTED SUM GENETIC ALGORITHM FOLORUNSO TALIHA ABIODUN A project report submitted in partial fulfilment of the requirements for the

More information

Penggunaan Teknik Drama dan Rutin Berfikir FTT dalam Pengajaran Golongan Kata

Penggunaan Teknik Drama dan Rutin Berfikir FTT dalam Pengajaran Golongan Kata 46 Penggunaan Teknik Drama dan Rutin Berfikir FTT dalam Pengajaran Golongan Kata Ribut Nawi ribut_nawi@moe.edu.sg Humairiah Ahmad humairiah_ahmad@moe.edu.sg Sekolah Rendah Yishun Abstrak Pemahaman tentang

More information

ADAPTIVE CHANNEL ESTIMATION FOR SPARSE ULTRA WIDEBAND SYSTEMS SOLOMON NUNOO UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

ADAPTIVE CHANNEL ESTIMATION FOR SPARSE ULTRA WIDEBAND SYSTEMS SOLOMON NUNOO UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA ADAPTIVE CHANNEL ESTIMATION FOR SPARSE ULTRA WIDEBAND SYSTEMS SOLOMON NUNOO UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA ADAPTIVE CHANNEL ESTIMATION FOR SPARSE ULTRA WIDEBAND SYSTEMS SOLOMON NUNOO A thesis submitted

More information

CONTINUOUS INDIVIDUAL PLOT CURVES TECHNIQUE FOR SIMULTANEOUS TARGETING AND DESIGN OF A MASS EXCHANGE NETWORK YANWARIZAL UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

CONTINUOUS INDIVIDUAL PLOT CURVES TECHNIQUE FOR SIMULTANEOUS TARGETING AND DESIGN OF A MASS EXCHANGE NETWORK YANWARIZAL UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA CONTINUOUS INDIVIDUAL PLOT CURVES TECHNIQUE FOR SIMULTANEOUS TARGETING AND DESIGN OF A MASS EXCHANGE NETWORK YANWARIZAL UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA CONTINUOUS INDIVIDUAL PLOT CURVES TECHNIQUE FOR SIMULTANEOUS

More information

Strategi Probable Passage dalam Meningkatkan Kemahiran Membaca Murid. Abstrak

Strategi Probable Passage dalam Meningkatkan Kemahiran Membaca Murid. Abstrak 36 Strategi Probable Passage dalam Meningkatkan Kemahiran Membaca Murid halimatussadiah_jaffar@moe.edu.sg Khuraisah Mohd Abthar khuraisah_mohamed_abthar@moe.edu.sg Sekolah Rendah Junyuan Abstrak Kemahiran

More information

PETAH sebagai Alat Bantu Pembelajaran Bahasa Melayu Dalam Meningkatkan Kemahiran Berkomunikasi.

PETAH sebagai Alat Bantu Pembelajaran Bahasa Melayu Dalam Meningkatkan Kemahiran Berkomunikasi. PETAH sebagai Alat Bantu Pembelajaran Bahasa Melayu Dalam Meningkatkan Kemahiran Berkomunikasi. Noor Azam Abdul Rahman Unit Bahasa & Sains Sosial, Kolej Sains Komputer & Teknologi Maklumat Universiti Tenaga

More information

[IT 11] RISIKO PERHUBUNGAN TERHADAP PERKONGSIAN MAKLUMAT DI KALANGAN PENGUSAHA STESEN MINYAK DI CHANGLUN

[IT 11] RISIKO PERHUBUNGAN TERHADAP PERKONGSIAN MAKLUMAT DI KALANGAN PENGUSAHA STESEN MINYAK DI CHANGLUN [IT 11] RISIKO PERHUBUNGAN TERHADAP PERKONGSIAN MAKLUMAT DI KALANGAN PENGUSAHA STESEN MINYAK DI CHANGLUN Wan Nor Fazira Wahida Wan Jais 1 & Azizi Romli 2 1-2 Pusat Pengajian Pengurusan Teknologi dan Logistik,

More information

UPDATES REPORT. Siliconetics Government Asset 3. Ver August 2012 SILICONETICS GOVENRMENT ASSET UPDATE REPORT

UPDATES REPORT. Siliconetics Government Asset 3. Ver August 2012 SILICONETICS GOVENRMENT ASSET UPDATE REPORT UPDATES REPORT Siliconetics Government Asset 3 Ver. 3.00.28 16 August 2012 Siliconetics Research Corporation Sdn. Bhd. Rokman Semail PERUBAHAN UTAMA Perubahan-perubahan yang dilakukan di dalam versi ini

More information

PEMBANGUNAN TEKNIK DALAM MERINGKASKAN TEKS DALAM BAHASA MELAYU. Mohamed Razin bin Mohd Firoz. Prof Dr. Shahrul Azman bin Mohd Noah

PEMBANGUNAN TEKNIK DALAM MERINGKASKAN TEKS DALAM BAHASA MELAYU. Mohamed Razin bin Mohd Firoz. Prof Dr. Shahrul Azman bin Mohd Noah PTA-FTSM-2018-101 PEMBANGUNAN TEKNIK DALAM MERINGKASKAN TEKS DALAM BAHASA MELAYU. Mohamed Razin bin Mohd Firoz Prof Dr. Shahrul Azman bin Mohd Noah Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan

More information

QUESTION SET 1 DIFFICULTY: HARD. 1) Figure below shows a many-to-one relationship. Rajah di bawah menunjukkan hubungan banyak kepada satu.

QUESTION SET 1 DIFFICULTY: HARD. 1) Figure below shows a many-to-one relationship. Rajah di bawah menunjukkan hubungan banyak kepada satu. QUESTION SET 1 DIFFICULTY: HARD 1) Figure below shows a many-to-one relationship. Rajah di bawah menunjukkan hubungan banyak kepada satu. Find: Cari: a) the domain domain b) image of 3 imej bagi 3 c) the

More information

Pengajaran Kata Adjektif Melalui Kaedah Drama dan Penerapan ICT dalam Pembelajaran. Abstrak

Pengajaran Kata Adjektif Melalui Kaedah Drama dan Penerapan ICT dalam Pembelajaran. Abstrak 28 Pengajaran Kata Adjektif Melalui Kaedah Drama dan Penerapan ICT dalam Pembelajaran Amilia Baba amilia_baba@moe.edu.sg Sarimah Sainin sarimah_sainin@moe.edu.sg Sekolah Rendah Jurong Abstrak Kajian ini

More information

CG605: UTILITY MAPPING

CG605: UTILITY MAPPING SECTION A: 50 MARKS BAHAGIAN A: 50 MARKAH INSTRUCTION: This section consists of TWO (2) structured questions. Answer ALL questions. ARAHAN: Bahagian ini mengandungi DUA (2) soalan struktur. Jawab SEMUA

More information

MODIFIED STEREO VISION METHOD FOR AN UNMANNED GROUND VEHICLE MASOUD SAMADI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

MODIFIED STEREO VISION METHOD FOR AN UNMANNED GROUND VEHICLE MASOUD SAMADI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA MODIFIED STEREO VISION METHOD FOR AN UNMANNED GROUND VEHICLE MASOUD SAMADI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA MODIFIED STEREO VISION METHOD FOR AN UNMANNED GROUND VEHICLE MASOUD SAMADI A thesis submitted in

More information

ULTRA WIDEBAND ANTENNA WITH BAND NOTCH AT 5.8 GIGAHERTZ USING CONDUCTIVE SILVER COATED THIN FILM MOHD SUBRI BIN ABDUL RANI

ULTRA WIDEBAND ANTENNA WITH BAND NOTCH AT 5.8 GIGAHERTZ USING CONDUCTIVE SILVER COATED THIN FILM MOHD SUBRI BIN ABDUL RANI ULTRA WIDEBAND ANTENNA WITH BAND NOTCH AT 5.8 GIGAHERTZ USING CONDUCTIVE SILVER COATED THIN FILM MOHD SUBRI BIN ABDUL RANI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA ULTRA WIDEBAND ANTENNA WITH BAND NOTCH AT 5.8 GIGAHERTZ

More information

INSTRUCTION: This section consists of TEN (10) structured questions. Answer ALL questions.

INSTRUCTION: This section consists of TEN (10) structured questions. Answer ALL questions. SECTION B : 30 MARKS BAHAGIAN B : 30 MARKAH INSTRUCTION: This section consists of TEN (10) structured questions. Answer ALL questions. ARAHAN: Bahagian ini mengandungi SEPULUH (10) soalan berstruktur.

More information

COMPUTER AIDED APPROACH FOR OCCUPATIONALLY HEALTHIER CHEMICAL PROCESSES ASSESSMENT AND SELECTION SANTHA PANDIAN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

COMPUTER AIDED APPROACH FOR OCCUPATIONALLY HEALTHIER CHEMICAL PROCESSES ASSESSMENT AND SELECTION SANTHA PANDIAN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA 1 COMPUTER AIDED APPROACH FOR OCCUPATIONALLY HEALTHIER CHEMICAL PROCESSES ASSESSMENT AND SELECTION SANTHA PANDIAN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA 4 COMPUTER AIDED APPROACH FOR OCCUPATIONALLY HEALTHIER CHEMICAL

More information

STRATEGI MENINGKATKAN PENGGUNAAN KONKRIT PRATUANG DI MALAYSIA WAN HANANI BINTI WAN HASSAN

STRATEGI MENINGKATKAN PENGGUNAAN KONKRIT PRATUANG DI MALAYSIA WAN HANANI BINTI WAN HASSAN STRATEGI MENINGKATKAN PENGGUNAAN KONKRIT PRATUANG DI MALAYSIA WAN HANANI BINTI WAN HASSAN Laporan projek ini dikemukakan sebagai memenuhi sebahagian daripada syarat penganugerahan Ijazah Sarjana Kejuruteraan

More information

Pembelajaran Kefahaman Mendengar Menggunakan Podcast

Pembelajaran Kefahaman Mendengar Menggunakan Podcast Pembelajaran Kefahaman Mendengar Menggunakan Podcast Haryati Surana Pusat Bahasa Melayu Singapura Kementerian Pendidikan Singapura dan Jabatan Bahasa Ibunda, Sekolah Rendah West View Nota berkenaan Penulis

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA NOVEL MONOPOLE ANTENNA TECHNIQUE FOR DETERMINATION OF MOISTURE CONTENT IN HEVEA RUBBER LATEX

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA NOVEL MONOPOLE ANTENNA TECHNIQUE FOR DETERMINATION OF MOISTURE CONTENT IN HEVEA RUBBER LATEX UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA NOVEL MONOPOLE ANTENNA TECHNIQUE FOR DETERMINATION OF MOISTURE CONTENT IN HEVEA RUBBER LATEX ALI HAMAD ALI FS 2011 86 NOVEL MONOPOLE ANTENNA TECHNIQUE FOR DETERMINATION OF MOISTURE

More information

NON-LINEAR WATER LEVEL FORECASTING OF DUNGUN RIVER USING HYBRIDIZATION OF BACKPROPAGATION NEURAL NETWORK AND GENETIC ALGORITHM SITI HAJAR BINTI ARBAIN

NON-LINEAR WATER LEVEL FORECASTING OF DUNGUN RIVER USING HYBRIDIZATION OF BACKPROPAGATION NEURAL NETWORK AND GENETIC ALGORITHM SITI HAJAR BINTI ARBAIN NON-LINEAR WATER LEVEL FORECASTING OF DUNGUN RIVER USING HYBRIDIZATION OF BACKPROPAGATION NEURAL NETWORK AND GENETIC ALGORITHM SITI HAJAR BINTI ARBAIN A thesis submitted in fulfillment of the requirement

More information

Katakunci : Pusat Serenti Tampoi, Statistical Package for Social (SPSS), perception of the trainer

Katakunci : Pusat Serenti Tampoi, Statistical Package for Social (SPSS), perception of the trainer PERSEPSI PELATIH-PELATIH PUSAT SERENTI TERHADAP PROGRAM VOKASIONAL DI PUSAT SERENTI TAMPOI, JOHOR BAHRU Rosni Zamuddin Shah bin Sidek & Nur Hidayu binti Mohammed Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi

More information

EKT 358 Sistem Perhubungan [Communication Systems]

EKT 358 Sistem Perhubungan [Communication Systems] EKT 358 Sistem Perhubungan [Communication Systems] Assignment 2 Question 1 [C5, CO2, PO1, PO2] A radio broadcasting station using AM with its carrier frequency of 500 khz with a peak amplitude of 32 V.

More information

A HYBRID APPROACH BASED ON ARIMA AND ARTIFICIAL NEURAL NETWORKS FOR CRIME SERIES FORECASTING MOHD SUHAIMI MOHD ZAKI

A HYBRID APPROACH BASED ON ARIMA AND ARTIFICIAL NEURAL NETWORKS FOR CRIME SERIES FORECASTING MOHD SUHAIMI MOHD ZAKI A HYBRID APPROACH BASED ON ARIMA AND ARTIFICIAL NEURAL NETWORKS FOR CRIME SERIES FORECASTING MOHD SUHAIMI MOHD ZAKI A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of

More information

PERDAGANGAN LUAR NEGERI EXTERNAL TRADE

PERDAGANGAN LUAR NEGERI EXTERNAL TRADE PERDAGANGAN LUAR NEGERI EXTERNAL TRADE PERDAGANGAN LUAR NEGERI Nota Keterangan 1. Penyusunan perangkaan perdagangan luar negeri Malaysia bertujuan untuk membekalkan maklumat tentang prestasi perdagangan

More information

PERKEMBANGAN KOGNISI DALAM KANAK-KANAK PRASEKOLAH MELALUI TEKNIK BERMAIN. Cognitive Development among Preschool Children Using Play Technique

PERKEMBANGAN KOGNISI DALAM KANAK-KANAK PRASEKOLAH MELALUI TEKNIK BERMAIN. Cognitive Development among Preschool Children Using Play Technique PERKEMBANGAN KOGNISI DALAM KANAK-KANAK PRASEKOLAH MELALUI TEKNIK BERMAIN Cognitive Development among Preschool Children Using Play Technique Suppiah Nachiappan 1, Rachel Mildred Edward Munovah 2, Norazilawati

More information

HARMONIC MODELING IN POWER DISTRIBUTION SYSTEM USING TIME SERIES SIMULATION CHE KU FARHANA BINTI CHE KU AMRAN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

HARMONIC MODELING IN POWER DISTRIBUTION SYSTEM USING TIME SERIES SIMULATION CHE KU FARHANA BINTI CHE KU AMRAN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA HARMONIC MODELING IN POWER DISTRIBUTION SYSTEM USING TIME SERIES SIMULATION CHE KU FARHANA BINTI CHE KU AMRAN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA i HARMONIC MODELING IN POWER DISTRIBUTION SYSTEM USING TIME SERIES

More information

PKSR AKHIR SEMESTER 2 (OKTOBER) 2013

PKSR AKHIR SEMESTER 2 (OKTOBER) 2013 015/1 Matematik Tahun 4 Kertas 1 PKSR Akhir Semester 2 Oktober 2013 1 jam PKSR AKHIR SEMESTER 2 (OKTOBER) 2013 MATEMATIK TAHUN 4 Kertas 1 1 Jam Kertas ini mengandungi 40 soalan. Jawab SEMUA soalan. JANGAN

More information

EEE 130 ELEKTRONIK DIGIT I

EEE 130 ELEKTRONIK DIGIT I UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Peperiksaan Semester Kedua Sidang Akademik 2010/2011 April/Mei 2011 EEE 130 ELEKTRONIK DIGIT I Masa : 3 jam ARAHAN KEPADA CALON: Sila pastikan bahawa kertas peperiksaan ini mengandungi

More information

PRODUCT DESIGN IMPROVEMENT USING DESIGN FOR MANUFACTURE AND ASSEMBLY (DFMA) METHODOLOGY

PRODUCT DESIGN IMPROVEMENT USING DESIGN FOR MANUFACTURE AND ASSEMBLY (DFMA) METHODOLOGY PRODUCT DESIGN IMPROVEMENT USING DESIGN FOR MANUFACTURE AND ASSEMBLY (DFMA) METHODOLOGY MUHAMMAD NAZRUL BIN MOHD YUSOFF UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA MUHAMMAD NAZRUL B MOHD YUSOFF BACH. DEG. OF MECHANICAL

More information

Pelaksanaan Modul Projek Penyiasatan Dalam Meningkatkan Komunikasi Kanak-Kanak Prasekolah

Pelaksanaan Modul Projek Penyiasatan Dalam Meningkatkan Komunikasi Kanak-Kanak Prasekolah Pelaksanaan Modul Projek Penyiasatan Dalam Meningkatkan Komunikasi Kanak-Kanak Prasekolah Azizah Zain, Zaharah Osman & Halim Masnan Universiti Pendidikan Sultan idris, azizah.zain@fpm.upsi.edu.my zaharah@fpm.upsi.edu.my

More information

MANUAL PENGGUNA (USER MANUAL)

MANUAL PENGGUNA (USER MANUAL) MANUAL PENGGUNA (USER MANUAL) JABATAN BENDAHARI POTONGAN ZAKAT/POTONGAN CUKAI BULANAN (PCB) ONLINE DEDUCTION ONLINE) UPSI (ISO)/BEN/P06/MP07 PINDAAN: 00 TARIKH: 8 JANUARI 2016 Muka surat :1/7 PENDAHULUAN

More information

SOP, PERATURAN & ARAHAN MENEMPAH ALATAN MAKMAL INFORMM Pulau Pinang SECARA TALIAN (e-booking)

SOP, PERATURAN & ARAHAN MENEMPAH ALATAN MAKMAL INFORMM Pulau Pinang SECARA TALIAN (e-booking) SOP, PERATURAN & ARAHAN MENEMPAH ALATAN MAKMAL INFORMM Pulau Pinang SECARA TALIAN (e-booking) [SOP, Rules & Regulations for Online Booking of Laboratory Equipments INFORMM Penang] Disediakan oleh: Disemak

More information

A GRAY-SCALE IMAGE STEGANOGRAPHY TECHNIQUE USING FIBONACCI 12-BITPLANE DECOMPOSITION AND LSB APPROACH SABAH FADHEL HAMOOD

A GRAY-SCALE IMAGE STEGANOGRAPHY TECHNIQUE USING FIBONACCI 12-BITPLANE DECOMPOSITION AND LSB APPROACH SABAH FADHEL HAMOOD A GRAY-SCALE IMAGE STEGANOGRAPHY TECHNIQUE USING FIBONACCI 12-BITPLANE DECOMPOSITION AND LSB APPROACH SABAH FADHEL HAMOOD A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the award

More information

DESIGN OF POWER GENERATION SYSTEM BASED ON BUOYANCY AND GRAVITY AMIRUDDIN BIN MOHD TAJUDIN. A thesis submitted in fulfilment of the

DESIGN OF POWER GENERATION SYSTEM BASED ON BUOYANCY AND GRAVITY AMIRUDDIN BIN MOHD TAJUDIN. A thesis submitted in fulfilment of the DESIGN OF POWER GENERATION SYSTEM BASED ON BUOYANCY AND GRAVITY AMIRUDDIN BIN MOHD TAJUDIN A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree of Bachelor of Engineering (Chemical)

More information

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA EEE 344 SISTEM VLSI

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA EEE 344 SISTEM VLSI UNIERSITI SAINS MALAYSIA Peperiksaan Semester Kedua Sidang Akademik 011/01 Jun 01 EEE 344 SISTEM LSI Masa : 3 Jam Sila pastikan bahawa kertas peperiksaan ini mengandungi UA BELAS muka surat beserta Lampiran

More information

PENGGUNAAN FUN BOARD UNTUK MENINGKATKAN PENGLIBATAN MURID TAHUN LIMA DALAM TOPIK LAGU KEBANGSAAN. Richard Kho King Hong

PENGGUNAAN FUN BOARD UNTUK MENINGKATKAN PENGLIBATAN MURID TAHUN LIMA DALAM TOPIK LAGU KEBANGSAAN. Richard Kho King Hong PENGGUNAAN FUN BOARD UNTUK MENINGKATKAN PENGLIBATAN MURID TAHUN LIMA DALAM TOPIK LAGU KEBANGSAAN Richard Kho King Hong rchdk20@gmail.com ABSTRAK Kajian tindakan ini adalah bertujuan untuk meninjau sejauh

More information

LONG TERM EVOLUTION MULTIMEDIA BROADCAST AND MULTICAST SERVICES IN SINGLE FREQUENCY NETWORK AMIRUDIN IBRAHIM UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

LONG TERM EVOLUTION MULTIMEDIA BROADCAST AND MULTICAST SERVICES IN SINGLE FREQUENCY NETWORK AMIRUDIN IBRAHIM UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA LONG TERM EVOLUTION MULTIMEDIA BROADCAST AND MULTICAST SERVICES IN SINGLE FREQUENCY NETWORK AMIRUDIN IBRAHIM UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA LONG TERM EVOLUTION MULTIMEDIA BROADCAST AND MULTICAST SERVICES

More information

MLL 203 Kuliah

MLL 203 Kuliah MLL 203 Kuliah 1 2012 Komunikasi Komunikasi merupakan Proses ( Apakah yang bera Penyampaian dan penerimaan mesej secara lisan dan bukan lisan yang menghasilkan sesuatu respons. Apakah Peranan Guru Dalam

More information

ANALISIS NOTASI HANTARAN WALL, DIAGONAL DAN SQUARE TERHADAP PENCAPAIAN PASUKAN DALAM KEJOHANAN HOKI DEWAN MASUM 2013 KHAIRUL NAJLA BINTI HASNOR

ANALISIS NOTASI HANTARAN WALL, DIAGONAL DAN SQUARE TERHADAP PENCAPAIAN PASUKAN DALAM KEJOHANAN HOKI DEWAN MASUM 2013 KHAIRUL NAJLA BINTI HASNOR ANALISIS NOTASI HANTARAN WALL, DIAGONAL DAN SQUARE TERHADAP PENCAPAIAN PASUKAN DALAM KEJOHANAN HOKI DEWAN MASUM 2013 KHAIRUL NAJLA BINTI HASNOR LAPORAN KERTAS PROJEK DIKEMUKAKAN BAGI MEMENUHI SYARAT UNTUK

More information

A 10-BIT 50 MEGA-SAMPLES-PER-SECOND PIPELINED ANALOG-TO-DIGITAL CONVERTER YUZMAN BIN YUSOFF UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

A 10-BIT 50 MEGA-SAMPLES-PER-SECOND PIPELINED ANALOG-TO-DIGITAL CONVERTER YUZMAN BIN YUSOFF UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA A 10-BIT 50 MEGA-SAMPLES-PER-SECOND PIPELINED ANALOG-TO-DIGITAL CONVERTER YUZMAN BIN YUSOFF UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA A 10-BIT 50 MEGA-SAMPLES-PER-SECOND PIPELINED ANALOG-TO- DIGITAL CONVERTER YUZMAN

More information

KOMUNIKASI PENSYARAH KOLEJ KOMUNITI LEDANG DALAM PERLAKSANAAN PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT. Batu Pahat, Malaysia

KOMUNIKASI PENSYARAH KOLEJ KOMUNITI LEDANG DALAM PERLAKSANAAN PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT. Batu Pahat, Malaysia KOMUNIKASI PENSYARAH KOLEJ KOMUNITI LEDANG DALAM PERLAKSANAAN PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT Zurani Buang 1 & Mimi Mohaffyza Mohamad 2 1 Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional, Universiti Tun Hussein

More information

The International Conference on Early Childhood and Special Education (ICECSE) 2011

The International Conference on Early Childhood and Special Education (ICECSE) 2011 Kesan Pelaksanaan Aktiviti Modul Literasi Awal (M.U.L.A) Terhadap Kemahiran Literasi Awal Kanak-Kanak TASKA: Satu Kajian Kes Juppri bin Bacotang Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) juppri@fppm.upsi.edu.my

More information

BBMA BASIC. Diagram BBMA: EXTREME RE-ENTRY MHV TP WAJIB CSA CSM. Setup BBMA: 1) Extreme. Ciri-ciri: MA keluar/sentuh BB Ada CS reverse Ada CS retest

BBMA BASIC. Diagram BBMA: EXTREME RE-ENTRY MHV TP WAJIB CSA CSM. Setup BBMA: 1) Extreme. Ciri-ciri: MA keluar/sentuh BB Ada CS reverse Ada CS retest BBMA BASIC Diagram BBMA: EXTREME MHV RE-ENTRY TP WAJIB CSA CSM Setup BBMA: 1) Extreme Ciri-ciri: MA keluar/sentuh BB Ada CS reverse Ada CS retest Ciri-ciri batal: CS retest closed melepasi MA5/MA10 @ BB.

More information

PEMBANGUNAN MODEL SISTEM SANITASI, PERPARITAN DAN PEMBENTUNGAN SEBAGAI ALAT BAHAN BANTU DALAM SUBJEK SISTEM SANITASI, PERPARITAN DAN PEMBENTUNGAN

PEMBANGUNAN MODEL SISTEM SANITASI, PERPARITAN DAN PEMBENTUNGAN SEBAGAI ALAT BAHAN BANTU DALAM SUBJEK SISTEM SANITASI, PERPARITAN DAN PEMBENTUNGAN PEMBANGUNAN MODEL SISTEM SANITASI, PERPARITAN DAN PEMBENTUNGAN SEBAGAI ALAT BAHAN BANTU DALAM SUBJEK SISTEM SANITASI, PERPARITAN DAN PEMBENTUNGAN Kong, H. P. 1, Yee, M. H. 2, Jailani, Md. Y. 3, Tee, T.

More information

KAJIAN PENGAJARAN: MENINGKATKAN KEMAHIRAN PERBUALAN BERDASARKAN GAMBAR BAGI MURID DARJAH 4

KAJIAN PENGAJARAN: MENINGKATKAN KEMAHIRAN PERBUALAN BERDASARKAN GAMBAR BAGI MURID DARJAH 4 KAJIAN PENGAJARAN: MENINGKATKAN KEMAHIRAN PERBUALAN BERDASARKAN GAMBAR BAGI MURID DARJAH 4 Nuraishah Binte Mahmood Sekolah Rendah Huamin Pusat Bahasa Melayu Singapura 13 Bishan Street 14, Singapore 579782

More information

RAG 322 Environmental Science 2 [Sains Persekitaran 2]

RAG 322 Environmental Science 2 [Sains Persekitaran 2] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Second Semester Examination 2009/2010 Academic Session April/May 2010 RAG 322 Environmental Science 2 [Sains Persekitaran 2] Duration: 3 hours [Masa: 3 jam] Please check that

More information

EEE 105 TEORI LITAR I

EEE 105 TEORI LITAR I UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Peperiksaan Semester Pertama Sidang Akademik 2010/2011 November 2010 EEE 105 TEORI LITAR I Masa : 3 jam ARAHAN KEPADA CALON: Sila pastikan bahawa kertas peperiksaan ini mengandungi

More information

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA EEE 241 ELEKTRONIK ANALOG I

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA EEE 241 ELEKTRONIK ANALOG I UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Peperiksaan Semester Pertama Sidang Akademik 2009/2010 November 2009 EEE 241 ELEKTRONIK ANALOG I Masa : 3 Jam Sila pastikan bahawa kertas peperiksaan ini mengandungi LAPAN muka

More information

CONTRIBUTION OF HUMAN FACTORS TO SHIPPING SAFETY ARFENA DEAH LESTARI

CONTRIBUTION OF HUMAN FACTORS TO SHIPPING SAFETY ARFENA DEAH LESTARI CONTRIBUTION OF HUMAN FACTORS TO SHIPPING SAFETY ARFENA DEAH LESTARI A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of the degree of Master of Mechanical Engineering (Marine

More information

DEVELOPMENT OF A MODULAR PHOTOVOLTAIC MAXIMUM POWER POINT TRACKING CONVERTER PANG TUCK SENG

DEVELOPMENT OF A MODULAR PHOTOVOLTAIC MAXIMUM POWER POINT TRACKING CONVERTER PANG TUCK SENG ii DEVELOPMENT OF A MODULAR PHOTOVOLTAIC MAXIMUM POWER POINT TRACKING CONVERTER PANG TUCK SENG A project report submitted in partial fulfilment of the requirements for the award of the degree of Master

More information

SECURE ON-DEMAND ROUTING PROTOCOL IN WIRELESS SENSOR NETWORKS BASED ON ROUTE WEIGHT AND KNOWLEDGE SHARING ALI FARROKHTALA

SECURE ON-DEMAND ROUTING PROTOCOL IN WIRELESS SENSOR NETWORKS BASED ON ROUTE WEIGHT AND KNOWLEDGE SHARING ALI FARROKHTALA SECURE ON-DEMAND ROUTING PROTOCOL IN WIRELESS SENSOR NETWORKS BASED ON ROUTE WEIGHT AND KNOWLEDGE SHARING ALI FARROKHTALA A project report submitted in fulfillment of the requirements for the award of

More information

Penggunaan Perisian Linoit dan Cartoonist Untuk Menjana Idea dan Plot Karangan Naratif MURID

Penggunaan Perisian Linoit dan Cartoonist Untuk Menjana Idea dan Plot Karangan Naratif MURID Penggunaan Perisian Linoit dan Cartoonist Untuk Menjana Idea dan Plot Karangan Naratif MURID Daing Noor Ashikin Bte Bahnan Sekolah Rendah Admiralty Pusat Bahasa Melayu Singapura daing_noor_ashikin_bahnan@moe.edu.sg

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA RELATIONSHIPS BETWEEN DIFFUSION OF INNOVATION FACTORS AND ACCEPTANCE OF THE 1MALAYSIA CONCEPT JULIANA BINTI MANAN

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA RELATIONSHIPS BETWEEN DIFFUSION OF INNOVATION FACTORS AND ACCEPTANCE OF THE 1MALAYSIA CONCEPT JULIANA BINTI MANAN UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA RELATIONSHIPS BETWEEN DIFFUSION OF INNOVATION FACTORS AND ACCEPTANCE OF THE 1MALAYSIA CONCEPT JULIANA BINTI MANAN FBMK 2013 16 RELATIONSHIPS BETWEEN DIFFUSION OF INNOVATION FACTORS

More information